Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
14-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Money.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
fot. Daniel SiwakFragment jednego z czterech łączników tunelowych w Łodzi
Termin ukończenia tunelu średnicowego PKP PLK, według nowych deklaracji płynących z Ministerstwa Infrastruktury, zbliżyłby się do terminu realizacji innej inwestycji kolejowej w Łodzi. Chodzi o tunel dla pociągów dużych prędkości, który ma być gotowy w 2029 roku.

Od czasu ubiegłorocznej katastrofy jednej z kamienic budowa głównego tunelu podziemnej linii kolejowej zatrzymała się pół kilometra przed przystankiem Łódź Śródmieście. Żeby znalazła się w komorze wydobywczej "Fabryczna", brakuje dalszych ok. 600 metrów. Tarcza TBM miała już kilkukrotnie ruszyć, ale nadal znajduje się w tym samym miejscu, co w listopadzie 2024 roku.

Wiceminister Malepszak o zagrożeniu dla kolejnych kamienic

Pod koniec czerwca tego roku na sejmowej Komisji Infrastruktury dowiedzieliśmy się, że kilkanaście dni wcześniej po raz pierwszy od kilku miesięcy uruchomiono maszynę TBM. Chociaż ta może drążyć dalej, to na razie nic nie zapowiada, żeby stało się to jeszcze w tym roku. Zresztą, żeby można było rozpocząć prace w kierunku wcześniej wymienionego przystanku, tarcza Katarzyna musi dojechać do bloku postojowego. Jednak tutaj potrzebne są wzmocnienia budynków na al. 1 Maja pod numerami 19 i 21. PBDiM ma już opracowaną technologię, ale nie ma jeszcze zgody mieszkańców. Wspólnoty mieszkaniowe chcą gwarancji m. in. od państwowego inwestora na wypadek ewentualnych uszkodzeń.

Fot. Daniel Siwak | Budowa głównej części tunelu średnicowego zatrzymała się na al. 1 Maja

Na obecnym etapie do zakończenia drążenia tunelu brakuje nieco ponad 1,1 kilometra. – Jest spore zagrożenie, że dalsze drążenie może spowodować zawalenie się kamienic. Nie chcemy tego ryzyka. Dzisiaj rozważamy różne możliwości, żeby wydrążyć ten tunel, nawet z opcją, że będziemy to drążyć metodą górniczą – powiedział Polskiej Agencji Prasowej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, cytowany przez Money.pl.

I tutaj, niejako w kontekście katastrofy na al. 1 Maja, powróciła kwestia wyburzania, a nie wzmacniania budynków w najgorszym stanie. Wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – wiosną tego roku przekazał "Rynkowi Kolejowemu", że jego wskazania co do takich budynków są podobne, jak w 2020 roku. Inwestor – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – stwierdził wówczas, że jest gotowy na wyburzenia. Żadne wiążące decyzje na razie jednak nie zapadły.

Zakończenie inwestycji w Łodzi już nie w 2027 roku

Wiceszef resortu infrastruktury w rozmowie z PAP, biorąc pod uwagę bieżącą sytuację z realizacją inwestycji w Łodzi, nakreślił również nowy termin jej zakończenia. I jest to termin daleko wykraczający poza ten, który aktualnie chciałby z PKP PLK wynegocjować wykonawca. – Dzisiaj przyjmujemy, że zakończenie tego tunelu, to jest całościowe, żeby tam pojechały pociągi, to jest rok 2029 – wskazał. 

I tutaj warto przypomnieć, że przez ostatnie miesiące pomiędzy inwestorem a PBDiM trwa wymiana korespondencji, żeby aktualny termin zakończenia prac przesunąć – z końca czerwca roku 2026 na koniec czerwca 2027 roku. Bez względu na to, czy byłby to 2027, czy 2029 rok, wymaga to podpisania aneksu do obecnie obowiązującego kontraktu oraz przede wszystkim zwiększenia finansowania inwestycji. A w tych kwestiach trudno porozumieć się wykonawcy i inwestorowi od długich miesięcy. Stąd też mediacje prowadzone w Prokuratorii Generalnej, które dotyczą przede wszystkim kwestii finansowych.

Fot. Daniel Siwak | Tarcza Katarzyna do zakończenia drążenia całego tunelu ma jeszcze ponad kilometr

Reasumując, termin, o którym wspominał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zbliżyłby się do terminu realizacji innej inwestycji kolejowej w Łodzi. Chodzi o tunel dla pociągów KDP, którego inwestorem jest spółka Centralny Port Komunikacyjny. Druga podziemna trasa ma być gotowa w drugim kwartale 2029 roku. Nie wiadomo na razie też, o ile wzrósłby koszt kolejowej inwestycji, gdyby zdecydowano się zmienić sposób prowadzania podziemnych prac na technologię górniczą.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Łódzkie: Kolej do Bełchatowa – czy powstanie druga linia?

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Łódzkie: Kolej do Bełchatowa – czy powstanie druga linia?

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij