Termin ukończenia tunelu średnicowego PKP PLK, według nowych deklaracji płynących z Ministerstwa Infrastruktury, zbliżyłby się do terminu realizacji innej inwestycji kolejowej w Łodzi. Chodzi o tunel dla pociągów dużych prędkości, który ma być gotowy w 2029 roku.
Od czasu
ubiegłorocznej katastrofy jednej z kamienic budowa głównego tunelu podziemnej linii kolejowej zatrzymała się pół kilometra przed przystankiem Łódź Śródmieście. Żeby znalazła się w komorze wydobywczej "Fabryczna", brakuje dalszych ok. 600 metrów. Tarcza TBM miała już kilkukrotnie ruszyć, ale nadal znajduje się w tym samym miejscu, co w listopadzie 2024 roku.
Wiceminister Malepszak o zagrożeniu dla kolejnych kamienic Pod koniec czerwca tego roku na sejmowej Komisji Infrastruktury dowiedzieliśmy się, że kilkanaście dni wcześniej po raz pierwszy od kilku miesięcy uruchomiono maszynę TBM. Chociaż ta może drążyć dalej, to na razie nic nie zapowiada, żeby stało się to jeszcze w tym roku. Zresztą, żeby można było rozpocząć prace w kierunku wcześniej wymienionego przystanku,
tarcza Katarzyna musi dojechać do bloku postojowego. Jednak tutaj potrzebne są wzmocnienia budynków na al. 1 Maja pod numerami 19 i 21. PBDiM ma już opracowaną technologię,
ale nie ma jeszcze zgody mieszkańców. Wspólnoty mieszkaniowe chcą gwarancji m. in. od państwowego inwestora na wypadek ewentualnych uszkodzeń.
Fot. Daniel Siwak | Budowa głównej części tunelu średnicowego zatrzymała się na al. 1 Maja
Na obecnym etapie do zakończenia drążenia tunelu brakuje nieco ponad 1,1 kilometra. – Jest spore zagrożenie, że dalsze drążenie może spowodować zawalenie się kamienic. Nie chcemy tego ryzyka. Dzisiaj rozważamy różne możliwości, żeby wydrążyć ten tunel, nawet z opcją, że będziemy to drążyć metodą górniczą – powiedział Polskiej Agencji Prasowej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, cytowany przez
Money.pl.
I tutaj, niejako w kontekście katastrofy na al. 1 Maja, powróciła kwestia wyburzania, a nie wzmacniania budynków w najgorszym stanie. Wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – wiosną tego roku przekazał "Rynkowi Kolejowemu", że jego wskazania co do takich budynków są podobne, jak w 2020 roku. Inwestor – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe –
stwierdził wówczas, że jest gotowy na wyburzenia. Żadne wiążące decyzje na razie jednak nie zapadły.
Zakończenie inwestycji w Łodzi już nie w 2027 roku Wiceszef resortu infrastruktury w rozmowie z PAP, biorąc pod uwagę bieżącą sytuację z realizacją inwestycji w Łodzi, nakreślił również nowy termin jej zakończenia. I jest to termin daleko wykraczający poza ten, który aktualnie chciałby z PKP PLK wynegocjować wykonawca. – Dzisiaj przyjmujemy, że zakończenie tego tunelu, to jest całościowe, żeby tam pojechały pociągi, to jest rok 2029 – wskazał.
Fot. Daniel Siwak | Tarcza Katarzyna do zakończenia drążenia całego tunelu ma jeszcze ponad kilometr
Reasumując, termin, o którym wspominał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zbliżyłby się do terminu realizacji innej inwestycji kolejowej w Łodzi. Chodzi o
tunel dla pociągów KDP, którego inwestorem jest spółka Centralny Port Komunikacyjny. Druga podziemna trasa ma być gotowa w drugim kwartale 2029 roku. Nie wiadomo na razie też, o ile wzrósłby koszt kolejowej inwestycji, gdyby zdecydowano się zmienić sposób prowadzania podziemnych prac na technologię górniczą.